Ontwerpbestemmingsplan woningen voormalig manegeterrein ter inzage

11 december 2023

Deze week wordt het ontwerpbestemmingsplan voor het woningbouwproject op het voormalige manegeterrein in Ouderkerk aan de Amstel ter inzage gelegd. Onder de naam ‘Gijsbrecht’ is het voornemen hier tien sociale huurwoningen, twaalf ‘2 onder 1 kap’ woningen en elf vrijstaande woningen te gaan bouwen. Met één voormalige bedrijfswoning komt het totaal dan op 34 woningen aan de rand van Ouderkerk.

SAMENWERKING

De initiatiefnemers hebben het laatste half jaar intensief met de gemeente samengewerkt om alle onderdelen van het plan ‘Gijsbrecht’ scherp te krijgen. Dit heeft geleid tot de afronding van het ontwerpbestemmingsplan en een anterieure overeenkomst met aanvullende afspraken over de samenwerking. Wethouder Victor Frequin (VVD) van ruimtelijke ordening en wonen is blij met de gezamenlijke inzet die tot dit plan heeft geleid: “Bij mijn aantreden als wethouder in deze mooie gemeente was ik meteen enthousiast over dit project. Met nieuwe energie en aandacht heb ik dit en vergelijkbare projecten opgepakt en een krachtige impuls gegeven.  De initiatiefnemers en medewerkers hebben hard gewerkt om het ontwerpbestemmingsplan ‘Gijsbrecht’ nu voor zienswijzen voor te kunnen leggen aan de inwoners. Ik hoop van harte dat zij net zo enthousiast hierover zijn als ik.”

BOERENERVEN

In oktober 2019 heeft de gemeenteraad uitgangspunten voor de ontwikkeling van het voormalige manegeterrein vastgesteld. Bij de uitwerking van het plan dat er nu ligt is hier rekening mee gehouden. De oppervlakte van de te bouwen woningen ligt lager dan hetgeen indertijd gesloopt is op het voormalige manegeterrein. De woningen komen te liggen in de vorm van drie ‘boerenerven’. Met dit plan wordt ook voldaan aan het beleid voor parkeren en sociale woningbouw. De ontsluiting van het plangebied verloopt via de Middenweg. Op het voormalige manegeterrein komen in totaal 34 woningen. Foto: archief gemeente Ouder-Amstel

BOMEN

Het is noodzakelijk dat de bomen op het terrein gekapt worden. De grond moet namelijk gesaneerd en daarna flink opgehoogd worden. Daarnaast zijn de bomen grotendeels aan het einde van hun normale levenscyclus. Op het terrein worden straks meer bomen nieuw gepland dan er nu staan. Tevens heeft de wethouder afgesproken met de initiatiefnemers om te onderzoeken of er op de gronden naast het plangebied een aantal extra bomen gepland kan worden.

TER INZAGE

Het plan ligt vanaf 14 december 2023 gedurende zes weken ter inzage. Iedereen kan een zienswijze indienen bij de gemeenteraad. (Zie ook bekendmaking ‘Ontwerp bestemmingsplan Gijsbrecht’ op de gemeentepagina in dit weekblad). Aan de hand van de ingediende zienswijzen wordt het bestemmingsplan zo nodig aangepast en ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden. De planning is dat dit in april 2024 behandeld zal worden in de gemeenteraad.

(tekst weekbladvoorouderamstel.nl)